رسمی بندی در تهران
رسمی بندی در تهران
رسمی بندی گنبد به همراه عمق دهی و کاشی کاری و قطار مقرنس مسجد سیدالشهدای تهرانسر در این گنبد از رسمی بندی 12 استفاده شده است . این پروژه ی رسمی بندی در زیر گنبد تهرانسر شهرک شهید هاشمی نژاد توسط شرکت پایاسازان پارس طراحی و اجرا شده است.
رسمی بندی
رسمی بندی یکی از روش ها جهت تزئین و پوشش بناها در معماری سنتی به کار می رود . که به وسیله آن سطح سردرب , زیر گنبد , ایوانها و… به اشکالی مانند شمسه , ترنج , پاباریک و هفتی تقسیم شده و در مراحل بعد این اشکال با تزئیناتی مانند کاشی هفت رنگ , معرق و یا آجر و کاشی و … پر می شود .
کاربندی رسمی انواعی دارد که با توجه به محل اجرای آن می تواند متفاوت باشد .رسمی بندی را میتوان یکی از پرکاربرد ترین کاربندی ها در بناهای اسلامی نامید که دلیل آن سرعت انجام کار نسبت به سایر کاربندی ها از جمله مقرنس است . کاربرد رسمی بندی، یزدی بندی و مقرنس بیشتر در اماکن تاریخی ، مذهبی و در مساجد برای تزئین محراب، گنبد، رواق کاسه و … است.
رسمی بندی شبکه ای است مرکزگرا که از تقاطع منظم قوس های هم اندازه که در مرکز دایره ای دوران می کنند، پدید می آید. این قوس ها بر روی پایه های متقابل قرار می گیرند و به طریقی دهانه سقف را جمع می کنند. بر روی رئوس آن عرقچین ساده ای قرار می گیرد که به خاطر شکل خورشید مانندش شمسه نام دارد. انواع رسمی معمولاً به تعداد رئوس شمسه وسط، که در واقع معلوم کننده تعداد قوس های تشکیل دهنده آن است، شناخته می شوند.
رسمی معمولاً غیر باربر و به صورت پوسته ای ثانویه که با سقف اصلی فاصله دارد اجرا می گردد. رسمی، هندسه مقید و منظمی دارد. رسمی انعطاف پذیری ندارد و در هر زمینه ای قابل اجرا نیست .طرح شبکه هندسی رسمی مبتنی بر تقسیم دایره است.
تاریخچه کاربندی و رسمی بندی
کاربندی و رسمی بندی از فنون برجسته ای است که پس از اسلام رویش کرده است. ریشه واژه رسمی بندی، رسم است و در فرهنگ عمید «رسم به معنای کشیدن شکلی یا خطی برروی کاغذ، صورت چیزی، اثری که روی زمین یا چیزی باقی بماند، قاعده و قانون » معنی شده است. رسمی بندی را می توان تقاطع منظم دورها و قوس ها دانست که در زیر سقف اشکال هندسی خاصی مانند شمسه ، شاپرک ، ترنج ،پابارکی ، سوسنی و فیل گوش ایجاد می نماید.
شیوه های ترسیم و زمینه های رسمی بندی
در بیشتر اسناد قدیم و متون جدید، ترسیم نقشه هندسیِ رسمی بندی افقی و دوبعدی بوده که مبنای اجرای کار محسوب می شده است.
شیوه کار براساس تقسیمات روی دایره محیطی است که به کمک نحوه اتصال تقسیمات انواع زمینه برای رسمی قابل استخراج است. برای نمونه، مراحل شکل گیری رسمی با توجه به تصویر بدین شرح است:
کاربندی
کاربندی مجموعه باریکه طاقهای موربی است که هم دیگر را قطع کرده و از تقاطع آنها (ضلعها) جهت زدن طاق به منظور ایجاد پوشش استفاده میکنند قالب این باریکه طاقها با استفاده از نی و گچ به دست میآید (این باریکهها را تویزه میگویند و در بعضی نقاط ایران لنگه هم نامیده میشود) طرز عمل به این ترتیب است که ابتدا دو یا چهار طاق کامل به عنوان تونیزه اصلی و باربر با مصالح بنائی اجرا کرده و بقیه باریکه طاق ها را به آن متصل می کنند سپس درون آنها طاق می زنند.
کاربندیها در بیشتر بناها به شکل مؤثری عمل کردهاند. همچنین در بناهایی که استفاده از پنجره و دیوارها ممکن نیست مثل بازارها و سایر بناهای عمومی، معماران در قسمت خورشیدی کاربندی (دایره مرکزی) روزنهایی ایجاد کردهاند که عبور نور مناسب و تهویه را به بهترین نحو ساخته است و به آن در اصطلاح روشندان گویند.
کلمات کلیدی :
رسمی بندی در تهران
کاربندی در تهران
رسمی بندی گنبد
کاربندی گنبد
نقاشی گنبد
نقاشی سنتی
نقاشی اسلیمی
دیدگاهتان را بنویسید